TY - JOUR PB - International Academy of Social Sciences (IASS) A1 - Anderson, Mathew SN - 1944-1096 KW - : scholasticism KW - postmodern KW - sic et non KW - metaphysics KW - escolástica KW - postmodernismo KW - metafísica. N2 - This article argues for the revival of scholasticism as the most coherent response to postmodern fragmentation, deconstruction, and ideological exhaustion. It highlights the scholastic method, rooted in dialectical reasoning, its existential grounding in esse, and the pursuit of truth, as a framework that not only withstands postmodern critiques but also transforms them into new pathways toward intelligibility, unity, and metaphysical clarity. ------------------- Este artículo aboga por el resurgimiento del escolasticismo como la respuesta más coherente al caos posmoderno, caracterizado por la fragmentación, la deconstrucción y el agotamiento ideológico. Destaca el método escolástico, basado en el razonamiento dialéctico, su fundamento existencial en el esse y la búsqueda de la verdad, como un marco que no solo resiste las críticas posmodernas, sino que también las transforma en nuevas vías hacia la inteligibilidad, la unidad y la claridad metafísica. ID - kurepository17 VL - 12 IS - 3 UR - https://www.japss.org/ JF - Journal of Alternative Perspectives in the Social Sciences EP - 214 Y1 - 2025/09/03/ AV - public TI - Scholasticism as the Intellectual Response to Postmodern Chaos SP - 209 ER -